Ta ner Carpe Diem från väggen och lova hösten

Jag vaknar en måndag 06.42 av mobilens alarm och plötsligt är dagen förbi så jag ställer nästa tid att stiga upp. Måndag springer och lämnar stafettpinnen vidare och vipps är det fredagsmys.Var det inte skolavslutning nyss ? Skulle vi inte ses i sommar? Vart tog proseccokvällen vägen? Vart tältade du ? Vi hann aldrig åka iväg nånstans tillsammans, vi skulle ha bokat det redan i april. Jag kommer på mig själv med att ofta tänka på vad jag ska göra till helgen? Vad jag ska göra om en månad, på höstlovet, till jul fast det fortfarande är i mitten av augusti så ser jag redan snön på marken. Plötsligt är sommaren över och ekorren springer i det omtalade hjulet igen. Kalendern som jag glömde köpa för höstterminen, känns redan som full och man kan utifrån alla måsten redan nu se ett mönster utan att man inte har antecknat ett enda datum. Alternativet att inte köpa någon ny är lockande , men inte hållbart i min vardag och jag är inte så modern att jag har allt i mobilen. Vill inte att den ska innehålla hela mitt liv, inte ännu så jag envisas med att köpa mig en hederlig papperskalender där jag kan skriva lite roliga saker blandat med allvaret.
Vi är så dåliga på att faktiskt på riktigt vara i nuet, i det carpe diem som vi hellre bokstaverar på väggen än lever i. Alltid blickar vi mot nya dagar, veckor, månader och år.Ofta ploppar det upp saker i huvudet innan jag släcker om saker jag glömt att göra eller så aviserar telefonen att jag måste komma ihåg något, eller förbereda något inför nästa veckas verksamhet. Vad håller vi på med ? - så otroligt lite carpe diem ! Jag vill kunna känna tacksamhet varje dag, åtminstone hinna reflektera över dagen innan den är slut och blev ännu en dag som jag knappt kommer ihåg vad jag gjorde eller vem jag skickade mail till. Ska bli bättre på det, det är ju endast genom eftertankar och reflektion som man aktivt kan se framåt. Kanske kan man ge hösten ett löfte, löften kan man lätt utvärdera, antingen höll eller så bröt man dem. Kommer lätt på fem saker som jag ska ska lägga löfte om att se/göra/förbättra/förstärka i mitt liv. 1 Sträva efter att göra aktiviteter som gör mig glad ex. dans på friskis, promenad/löpning, skriva musik, vara kreativ 2 Uppskatta de kompisar/vänner omkring mig, säga det till dem oftare 3 Träna på att inte skjuta upp saker till sen, " gör det sen" "jag ska bara". Väntar jag för länge med ex ringa till nån långväga så kanske man aldrig hördes, eller om jag inte säger ärligt vad jag känner om nåt, eller nån så finns risken att det aldrig blir sagt 4 Ge mig lite guldstjärnor i vardagen med jämna mellanrum, kan vara en bio eller en utemiddag 5 Sluta tänka så långt fram och oroa mig över saker som kanske aldrig kommer att hända. Idag är det tisdag, den 18 augusti och jag ska börja med att köpa en kalender när jag slutar mitt jobb, men akta mig för att fylla i alltför mycket. Ge veckorna luft och möjligheter. Och jag ska deala med hösten om mina förutsättningar för att ta vara på dagarna jag lever. Tack för att du läst och berätta gärna hur du gör för att vara mer i nuet. Kram